Anoniem solliciteren

Diversiteit staat hoog in het vaandel bij de Universiteit Utrecht. Het heeft ook een prominente plaats in het Strategisch Plan 2016-2020.

VUUR onderzoekt de mogelijkheid om anoniem te solliciteren op de UU, zowel voor masterstudenten als voor medewerkers. Onderzoeken in binnen- en buitenland tonen aan dat anoniem solliciteren (onbewuste) discriminatie bij het invullen van vacatures tegen kan gaan. Wij zouden zit graag doortrekken naar sollicitaties voor het doen van een master aan de UU.

Helaas is anoniem solliciteren voor wetenschappelijk personeel niet mogelijk. Omdat onderzoek heel specifiek is kan je aan een lijst met publicaties snel zien waar de sollicitant eerder gewerkt of gestudeerd heeft en waarschijnlijk zelfs om wie het gaat. Een publicatielijst is bij sollicitaties voor een onderzoeksfunctie onmisbaar.

Op het moment zijn wij in gesprek met beleidsmedewerkers om te kijken of anoniem solliciteren voor ondersteunend personeel en masterstudenten te implementeren is op de UU. En wat hiervoor allemaal geregeld moet worden. Super goed nieuws: faculteit Geesteswetenschappen heeft aangekondigd hiermee te willen starten voor ondersteunend personeel.