Promo

VUUR heeft in het kader van de verkiezingen promo-filmpjes gemaakt zodat we onze standpunten kenbaar kunnen maken. Onze prioriteit ligt bij: studentwelzijn, kwalitatief onderwijs, diversiteit, een levendige Uithof en duurzaamheid. Bekijk hier onze campagne filmpjes! Leer hier ook meer over andere doldwaze VUUR-stunts. Meer weten? Lees dan ons VUURkiezingsprogramma !
Stem VUUR, passie voor jouw onderwijs.

Studentwelzijn

Het is al een tijdje slecht gesteld met de psychologische gezondheid van studenten. Volgens cijfers van hogeschool Windesheim hebben studenten zelfs meer kans op een burn-out dan werkenden, en is de prestatiedruk in de afgelopen jaren scherp toegenomen. De universiteitsraad heeft het voor elkaar gekregen dat er een taskforce Studentenwelzijn wordt gestart bij de UU. Dat is een mooi begin. VUUR wilt dat deze taskforce ten minste:

• Het taboe op student-depressie en studentenburn-out doorbreekt. Het is cruciaal dat dit bespreekbaar gemaakt word. Je bent niet alleen!
  • Workshops organiseert waarmee burn-outs voorkomen kunnen worden. Bestaande trainingen moeten beter worden gepromoot.
  • Rustruimtes zijn eveneens vaak onbekend onder studenten; dit kan veel beter.
  • De studentpsycholoog toegankelijk maakt. Er moeten vacatures komen zodat wachttijden tot een minimum beperkt worden. Kosten moeten omlaag.

Kleinschalig onderwijs

De Universiteit Utrecht is een grote uni. Dat heeft zeker voordelen. Maar, om met Cruijf te spreken, ieder voordeel heeft een nadeel. Hoorcollege zalen puilen uit, ook werkgroepen worden steeds groter. We zijn geen nummer! VUUR staat voor:

• Kleinschalig onderwijs: zodat we geen verrekijker mee hoeven te nemen naar college.
  • Flex-studeren: voor studentbestuurders, topsporters, mantelzorgers en andere studenten die niet fulltime kunnen studeren moet het mogelijk worden om per studiepunt te betalen (60 ECTS = €2.060,-). Op termijn moet dit voor iedere student mogelijk worden, zodat het makkelijker wordt om iets minder te studeren zonder het volle pond te hoeven betalen.
  • Studiepunten verdienen met probleemgericht onderzoek met betrekking tot maatschappelijke vraagstukken. Zo voorkomen we dat jouw inzet in een la verdwijnt. Samen verbeteren we de wereld, stapje voor stapje.
  • Alle hoorcolleges opgenomen! Zodat we de stof thuis nog eens rustig kunnen doornemen.
  • Interactieve lesvormen: zodat we allemaal kunnen meedoen.
  • Tussentijdse evaluaties: zodat je je cursus in zijn verloop kan verbeteren. Zo voorkomen we dat cursusevaluaties pas voor het volgend collegejaar worden meegenomen, en dus een beetje mosterd na de maaltijd zijn.

Toegankelijkheid

De Universiteit is een plek waar mensen van alle denkbare achtergronden welkom zouden moeten zijn. De UU heeft echter een abonnement op witte jongelui met hoogopgeleide ouders. VUUR wilt dat de UU in de bres springt voor inclusiviteit. Veel te veel mensen hebben moeilijk toegang tot de UU, van rolstoelers tot studenten met bijvoorbeeld een migratieachtergrond. Bovendien is het sinds de afschaffing van de basisbeurs voor de lagere sociaal-economische klasse moeilijker geworden om te studeren. VUUR pleit voor:

• Het afschaffen van selectiekosten. Voor sommige studies gelden zwaardere ingangseisen en daarom worden soms toetsen afgenomen om te testen of aspirant-studenten het vereiste niveau aankunnen. VUUR vindt het onverantwoord om de hierbij gepaarde kosten op de student te verhalen.
  • Geen schijnselectie. Ook als er géén extra toelatingseisen zijn moeten studenten een selectieprocedure door, terwijl hier lang niet altijd iets mee gedaan word. Zo maakt de UU die studies onnodig ontoegankelijk.
  • Verstandige internationalisering. De verengelsing en internationalisering van onze universiteit verlopen te snel en dwangmatig. Internationale studenten hebben veel moeite huisvesting te vinden, niet iedere docent beheerst het Engels even goed. Dergelijke zaken worden te weinig vanuit de Universiteitsraad aangestuurd.
  • Anoniem solliciteren, tentamineren en selecteren. Ook in wetenschappelijke kringen spelen (onbewuste) voorkeuren of aannames een rol. De UU zou het goede voorbeeld moeten geven en anonimiteit niet alleen moeten waarborgen in onderzoek maar ook in haar omgang met personeel en studenten.
  • Studeren met een functiebeperking mogelijk maken. Vooral de binnenstad is rolstoelonvriendelijk, maar denk ook aan extra ondersteuning voor bijvoorbeeld autisten of mensen met dyslexie.

Campus

Een groot gedeelte van onze studenten studeert op de Uithof, en sommigen wonen er ook. Supergezellig zou je zeggen! Maar dat valt helaas soms tegen. De spar hanteert middels haar monopoliepositie veel te hoge prijzen en er is nauwelijks horeca. Als je er in het weekend bent lijkt het net een verlaten terrein zoals je in betere western of horror ziet. VUUR kan iets voor de Uithof betekenen:

• Levendige campus. We gaan ons inzetten voor betaalbare horeca op de uithof, dat is wel zo gezellig voor de sfeer. Een dakterras zou het mooiste zijn.
  • Betaalbare boodschapjes. De Spar is aan de kleine kant, maar wel prijzig. Er is behoefte aan een extra supermarkt op de Uithof. Daar gaan wij voor lobby’en!
  • Groen. De Uithof staat propvol grote modernistische gebouwen en dat is op zichzelf een mooie aanblik. Maar soms kan het ook een beetje kaal zijn, en staan we compleet los van de natuur. We gaan pleiten voor groen op de Uithof zodat het er ook nog een beetje vrolijk uitziet.
  • Ontmoetingsplekken. De Uithof moet meer ontmoetingsplekken creëren. De Vagant is een goed voorbeeld, maar de UU is voornemens die te sluiten! Dat gaat mooi niet door als het aan ons ligt. Buiten op de banken hangen met een sixpack is alleen fijn als het zonnetje schijnt, maar waar we spreken we af als het minder weer is en je bent in de middle of nowhere?

Betrokkenheid

Ken je dit: je staat bij een discotheek, museum, bibliotheek, winkel en je wilt aanspraak maken op toegang of studentkorting. Vaak vraagt men dan of je een collegekaart kan laten zien. Maar wat als je mobiel leeg is? Of als je vreemde ‘collegekaart’ zonder foto simpelweg niet erkend wordt? Dit is een probleem wat veel studenten ervaren. Het bestuur pareert deze argumentatie met het argument: de collegekaart is in principe printbaar. Maar hoe werkt zoiets?

Duurzaamheid

Obama zei het al: we zijn de eerste generatie die de gevolgen van klimaatveranderingen gaat merken en de laatste die er wat aan kan doen!

VUUR staat voor:

• Een klimaatneutrale UU in 2030.
  • Afvalscheiding in alle UU-gebouwen.
  • Bankzaken bij een duurzame bank.
  • Verstandige temperatuurbeheersing.
  • Interdisciplinair onderzoek naar verduurzaming van bedrijfsvoering en de rest van de wereld.

VUUR-truien

Vlak voor en tijdens de verkiezingen lopen onze kandidaten rond in schitterende VUUR truien en shirts, zodat we voor jullie herkenbaar zijn.

Op de Nobelstraat hangt een geweldige VUUR-banner! Heb jij ‘m al gespot?

Krijtspray

Onze klassieker: het VUUR-logo op fietspaden onderweg naar de Uithof. Maar maak jullie geen zorgen. Het gaat om krijtspray en dat spoelt moedertje natuur na verloop van tijd gewoon weg. Toch een mooie herinnering om VUUR te stemmen tijdens de verkiezingen!